Dnia 5grudnia 2017r.uczniowie z klasy IMT wzięli udział w lekcji muzealnej w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli.Była to niezapomniana podróż z Wyspiańskim.Interesująco i ciekawie zostały nam przybliżone ciekawostki związane z życiem i twórczością artysty.Aktywnie uczestniczyliśmy w tej wystawie,analizowaliśmy dzieła sztuki,odnosiliśmy się do historii , literatury i filmu .Nasz przewodnik nie pozwalał nam na bierność,cały czas zmuszał do myślenia i analizowania.Dzięki tak dynamicznemu przewodnictwu na pewno w naszej pamięci Wyspiański zapisze się na długo.Interpretacja jego dzieł nie jest zbyt łatwa,bo jak mówi znawca Wyspiańskiego Stanisław Lack:,,Chcąc zrozumieć dzieła Wyspiańskiego,trzeba pojąć Noc,którą nie rządzą światła Apollinowe.Noc tutejszą ,krakowską i dzisiejszą.[…]Wyspiański znalazł materię duszy polskiej:Noc krakowską.[…]Wyspiański stworzył dramat przyrody krakowskiej i krajobraz dramatyczny’’.
Wystawę WYSPIAŃSKI, dedykowano artyście w 110. rocznicę śmierci.
Interpretacja twórczości Stanisława Wyspiańskiego (1869–1907), artysty – twórcy dramatów, witraży i polichromii, portretów i krajobrazów, nowej typografii – stanowi zarówno dla badacza, historyka sztuki czy teatrologa, jak i dla widza zwiedzającego wystawę jego dzieł szczególną przygodę oka iwyobraźni.Na ścieżce wystawy WYSPIAŃSKI w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli, dominującą rolę pełni sztuka japońska, która ukształtowała język plastycznej twórczości artysty. Lecz nie tylko.Ekspozycja WYSPIAŃSKI sygnalizuje fenomen Wyspiańskiego. Jest zbudowana wokół kilku kluczowych dla artysty wątków: Warsztatu (szkice i studia), Człowieka (portrety przyjaciół i nieznajomych), Sacrum / Natury (studia i szkice do dekoracji kościoła Franciszkanów w Krakowie), japonizmu – Widok z okna pracowni artysty na kopiec Kościuszki, Antyku (ilustracje do Iliady), nowoczesnej typografii – Typograf, odnowiciel sztuki polskiej książki; ekspozycję zamyka przestrzeń dedykowana twórczości teatralnej malarza, w interpretacji Andrzeja Wajdy – Wyspiański według Wajdy. Wystawę dopełniają prace współczesnego malarza, Adama Brinckena, inspirowane witrażami franciszkańskimi.Ważną część wystawy stanowi przestrzeń poświęcona twórczości dramaturgicznej artysty, w interpretacji sięgającego po nią często wielkiego, polskiego reżysera – Wyspiański według Wajdy. Zaprezentowano tu po raz pierwszy ponad 110 obiektów związanych z realizacjami Wesela (1963, 1973, 1991) i Nocy listopadowej (1974). Szkice, studia, projekty kostiumów, kostiumy (m. in. Panny Młodej, 1991 w interpretacji Doroty Segdy), rekwizyty teatralne (m. in. słynny szal Racheli z filmowej wersji Wesela) tworzą wyjątkową sytuację, dzięki której mogliśmy zobaczyć warsztat reżysera i scenografa. 99 prezentowanych obiektów jest własnością Archiwum Andrzeja Wajdy – Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej.Na wystawie zaprezentowano prace Stanisława Wyspiańskiego z kilkunastu kolekcji, zarówno prywatnych – Amandy i Jarosława Bełdowskich, Krzysztofa Musiała, Elżbiety i Jerzego Stelmachów, Dominika Kulkowskiego, Wojciecha Śladowskiego (Polski Dom Aukcyjny w Krakowie), jak i publicznych: z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Archiwum Andrzeja Wajdy – Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, Biblioteki Głównej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Muzeum im. Stanisława Fischera w Bochni, Muzeum Interaktywnego Centrum Edukacji w Krakowie, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Okręgowego w Tarnowie, Muzeum Okręgowego w Toruniu, Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, Opactwa Cystersów w Mogile, Zamku Królewskiego w Warszawie.